جدیدترین مقالات

تفاوت فورواردر و کریر در حمل و نقل

تفاوت فورواردر و کریر
امتیاز دهید

قبل از پرداختن به تفاوت فورواردر و کریر در ابتدا باید بدانیم کریر چیست؟  بعد آن به سراغ اینکه فوروارد چیست می‌رویم، برای اینکه درک درستی از این دوکلمه داشته باشیم لازم است تعاریف آن‌ها را بدانیم. ابتدا قصد داریم سؤال «کریر چیست؟» پاسخ دهیم. کریر به معنای «حامل» است و از واژه انگلیسی Carrie گرفته شده است. این کلمه به معنای متصدی حمل‌ونقل فیزیکی کالا است و شخصیت حقیقی یا حقوقی دارد. شرکت‌های ریلی، هواپیمایی، کشتیرانی و جاده‌ای به‌صورت کریری فعالیت می‌کنند و با اشخاص و شرکت‌های فرستنده کالا قرارداد می‌بندند. اختیارات و مسئولیت‌های شرکت‌های کریر بر اساس قوانین و مقررات داخلی کشورها، کنوانسیون‌ها و عرف بین‌المللی تعیین و شناخته می‌شود.

از جهت دیگر به سراغ معنی فورواردر (فریت فورواردر) می‌رویم. فورواردر به شرکت‌های واسطه در حمل‌ونقل کالا در تجارت بین‌المللی گفته می‌شود. این شرکت‌ها نقش واسطه بین فروشنده و خریدار را برعهده دارند و مسئولیت حمل‌ونقل کالا را بر عهده می‌گیرند. در این حوزه، فورواردر و کریر (خطوط اصلی کشتیرانی یا حمل‌ونقل) نقش مهمی دارند. در تعریف و تفاوت کریر و فورواردر نکات مربوط به محاسبه هزینه‌ها و پارامترهای تأثیرگذار در قیمت‌گذاری این شرکت‌ها نیز بیان شده است.

فورواردر و کریر دو شرکت مربوط به حمل‌ونقل بین‌المللی  که در این مطلب قصد داریم به تعریف، وظایف و تفاوت فورواردر و کریر بپردازیم. درصورتی‌که با این شرکت‌ها واسطه حمل‌ونقل بین‌المللی آشنا نیستید توصیه می‌کنیم تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

فورواردر چیست؟

فورواردر، در لغت گاراژدار، فرستنده، حمل‌کننده و ارسال‌کننده معنا می‌شود. در بحث صادرات و واردات، معنای حمل‌کننده بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع فورواردر از یک طرف با فرستنده و گیرنده و از طرف دیگر با شرکت حمل و نقل در ارتباط است و به دلیل تخصصی که در حمل و نقل دارد بهترین روش حمل و نقل را انتخاب و طراحی می‌نماید.

ار جهت دیگر، فورواردر به شرکت‌های واسطه در حمل و نقل کالا در تجارت بین‌المللی گفته می‌شود. این شرکت‌ها نقش واسطه بین فروشنده و خریدار را بر عهده دارند و مسئولیت حمل و نقل کالا را بر عهده می‌گیرند. آن‌ها به ارائه خدماتی مانند: بسته‌بندی، بارگیری، حمل و تخلیه کالا، انبارداری و مستندسازی اقدام می‌کنند. همچنین، فورواردر در امور مربوط به ترخیص گمرکی، بیمه حمل و نقل و امور مربوط به مستندات حمل و نقل نیز فعالیت می‌کند. این شرکت‌ها با استفاده از شبکه‌های حمل و نقل مختلف، کالاها را از مبدا به مقصد نهایی منتقل می‌کنند و به اطمینان از سلامت و سالمت کالا در طول مسیر حمل‌ونقل اهمیت می‌دهند.

انواع فورواردر

به طور کلی فورواردر به 4 دسته تقسیم می‌شود: 

1- دریایی
2- زمینی
3- ریلی
4- هوایی

فورواردر هوایی (Air Forwarder) کیست؟

همانطور که اشاره شد فورواردر حمل‌کننده کالا است و فورواردر هوایی روشی است که از طریق آن محصولات از طریق هوایی وارد کشور شده یا از آن خارج می‌شوند. در صورتی که بخواهید از فورواردر هوایی استفاده کنید لازم است مراحلی را سپری همچنین اسناد و مدارک لازم را تهیه نمایید.

فورواردر کیست

مراحل فورواردر هوایی

در این قسمت به مراحل فورواردر هوایی به صورت کامل اشاره می‌کنیم. توجه داشته باشید تمامی مراحل را به ترتیب انجام دهید تا مشکلی در این فرایند برای شما پبش نیاید. مراحل فورواردر هوایی عبارت‌اند از:

درخواست واردات و صادرات: در این مرحله، فرستنده کالا باید برای صادر و وارد کردن محصول خود درخواست دهد. این بخش، به منظور اجازه ورود و خروج محموله مورد نظر است. پس از اخذ مجوز، فرمی جهت تعیین فورواردر هوایی داده خواهد شد.

تعیین تاریخ تحویل کالا: پس از طی کردن مرحله اول، تاریخی مشخص خواهد شد که فرستنده باید کالای مورد نظر را به ترمینال فوروادر تحویل دهد. لازم به ذکر است، اگر تحویل محموله با تاخیر انجام شود، کالا مشمول هزینه‌های اضافی خواهد شد.

دریافت: در مرحله سوم گیرنده جهت تحویل کالا با به همراه داشتن مدارک خود جهت ترخیص کالا در محل حاضر می‌شود. در صورت عدم حضور، کالا به سمت گمرک هدایت خواهد شد که هزینه حمل و نقل آن بر عهده شخص خواهد بود.

در صورت گم شدن مدارک چه باید کرد؟

در صورت گم کردن مدارک، نیاز به نگرانی نیست. در زمان درخواست فورواردر از فرم‌های ارائه شده کپی گرفته خواهد شد. با احراز هویت فرد کپی مدارک ذکر شده تحویل داده می‌شود.

وظایف فورواردر

وظایف مربوط به فوروادر، بسته به مسئولیتی که به او داده می‌شود متفاوت خواهد بود. هرچه این خدمات بیشتر باشد، مزد دریافتی نیز بیشتر خواهد بود. شخص حقیقی یا شرکت حقوقی مدنظر، اغلب با صنف وارد کنندگان، صادر کنندگان و شرکت‌های سازمان دهی وسایل حمل و نقل ایمن، روبرو هستند.

  •  کسب اطلاعات و دستورات لازم از مشتری برای صدور پیش برگ (پروفرما)، بارنامه و سایر اسناد حمل و نقل
  •  انعقاد قرارداد اجرای عملیات ترابری (حمل و نقل) طبق دستورات مشتری
  •  نظارت بر امور عملیات حمل، تهیه و ارائه اطلاعات مورد نیاز به مشتری
  •  تحویل کالا به گمرک مقصد
  •  امضا صورت مجالس مربوط به آسیب دیدگی و فقدان کالا
  •  تسویه حساب با مشتری، شخص حمل‌کننده یا پیمانکاران
  • اعلام ورود کالا به مشتری و صدور ترخیصیه‌های کلی یا تفکیکی کالا
  •  تحویل کالا در نقطه مقصد و عملیات حمل از گمرک تا انبار صاحب کالا
  •  فورواردر، باید مسئولیت‌های مدنی خود را بابت خدمات فورواردی که به عهده می‌گیرد، بیمه کند.
  •  همکاری در تهیه صورت جلسه‌ها و گزارش‌های لازم، در مواقع بروز خسارات احتمالی یا فقدان کالا

حتما بخوانید: حمل بار کارگو چیست؟

کریر چیست؟

شخصی است حقیقی یا حقوقی که حمل و نقل فیزیکی کالا را انجام می‌دهد. از جمله موسسات مربوطه، می‌توان به شرکت‌های هواپیمایی، کشتیرانی و حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد.

در واقع کریرها ممکن است خود دارای وسیله حمل و نقل باشند و تمام مسئولیت‌های حمل و نقل را بر عهده می‌گیرند. قوانین داخلی کشورها همچنین قوانین بین المللی تعیین‌کننده حوزه اختیارات و وظایف کریر می‌باشد. 

وظایف شرکت کریر

شرکت‌های کریر وظایف مشخصی دارند. در این قسمت از مقاله به وظایف آن به‌صورت کامل می‌پردازیم:

  •  دقت در تحویل محموله به مقصد و اخذ گواهی‌های مربوطه
  •  تامین وسیله نقلیه مناسب جهت حمل، با توجه به مهلت مقرر شده در قرارداد حمل کالا
  •  تحویل کالا به گیرنده در محل‌هایی که به وسیله مقامات گمرکی تعیین و اجازه داده می‌شود
  •  تخلیه یا نظارت بر تخلیه
  • پذیرفتن مسئولیت‌های مربوط به تاخیر کالا، مفقود شدن و آسیب دیدن
  • تحویل کار به گیرنده در زمان تعیین شده
  •  پرداخت غرامت در صورت ضرر و زیان
  • ارسال و حمل و نقل با رعایت تمامی قوانین و آیین نامه ها

تفاوت فورواردر و کریر

حقوق شرکت‌های کریر

شرکت‌های کریر در مقابل مسئولیت و وطایفی که دارند، حقوقی داشته و طرف‌های قرارداد موظف به رعایت آنها هستند. برخی از این حقوق عبارتند از:

در صورت مغایرت میان کالای پلمپ شده و اصلی کریر مسئولیتی در رابطه با این موضوع ندارد. در صورتی که حادثه‌ای رخ دهد و شرکت کریر ارتباطی با وقوع حادثه نداشته باشد، کریر مسئولیت در رابطه با حادثه ندارد. 

همچنین، فروشنده اطلاعاتی برخلاف واقعیت در رابطه با کالا بدهد و این موضوع باعث ضرر رسانی به شرکت کریر شود، فروشنده موظف است خسارت وارد شده را پرداخت نماید. در صورتی که کالا در زمان تعیین شده به کریر رسانده نشود و این موضوع باعث تاخیر در بارگیری یا تخلیه شود، خریدار بایستی نسبت به پرداخت حقوق توقف اقدام نماید. 

تفاوت فورواردر و کریر چیست؟

کریر وظیفه حمل و نقل فیزیکی کالا را برعهده داشته و خود می‌تواند صاحب کشتی یا دیگر لوازم حمل و نقل باشد. این در حالی است که فورواردر از طریق همکاری با شرکت‌های حمل بار خدمات واردات و صادرات را ارائه می‌دهد. 

فورواردر به عنوان واسطه میان کریر با فرستنده و گیرنده بوده و شرایط حمل را فراهم می‌کند و در برابر حمل فیزیکی کالا مسئولیتی ندارد. همچنین، مسئولیت و اختیارات کریر در قوانین و مقررات داخلی کشور مشخص بوده و نسبت به مسئولیت‌های فورواردر بیشتر است اما، قوانین کاری فورواردر در لحظه و در شرایط مختلف تغییر می‌کند.

کلام آخر 

در این مطلب با تفاوت فورواردر و کریر آشنا شدیم و وظایف و مسئولیت‌های هر یک از این شرکت‌ها را بررسی و تفاوت‌های میان این دو شرکت را بیان نمودیم. حمل و نقل یکی از مهم‌ترین موضوعات در تجارت بین الملل است. با سپردن کالا به یک شرکت نامعتبر می‌توانید مشکلات بسیاری از قبیل تاخیر در حمل و نقل، آسیب دیدن کالا و غیره به همراه داشته باشید. بنابراین، بسیار مهم است که حمل بار از طریق یک شرکت معتبر صورت گیرد. 

امروزه، شرکت‌های بسیاری خدمات حمل و نقل بین المللی را ارائه می‌دهند اما متاسفانه کیفیت ارائه خدمات در تمامی این شرکت‌ها یکسان نیست. بنابراین بسیار مهم است که هنگام انتخاب مواردی از قبیل سابقه فعالیت شرکت، تخصص، رضایت مشتریان، اعتبار و غیره مورد توجه قرار گیرد. 

از این جهت، پست بین المللی پی اس پی یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه حمل و نقل بین المللی هوایی است که با اخذ مجوزهای لازم و به صورت تخصصی خدمات گوناگونی را در زمینه حمل بار بین المللی ارائه می‌دهد. 

همچنین، ارسال سریع، تحویل درب به درب، سرویس پس کرایه، پشتیبانی تخصصی، ترخیص یک روزه از گمرک فرودگاه امام خمینی، واردات و صادرات بدون نیاز به کارت بازرگانی و غیره برخی از مزایایی است که استفاده از خدمات پی اس پی اکسپرس به همراه دارد. 

 شما می‌توانید جهت هر گونه مشاوره در زمینه حمل و نقل بین المللی و دیگر خدمات همچنین ثبت سفارش از طریق شماره ۴۲۲۸۱ ـ ۰۲۱ ارتباط برقرار نمایید. نظرات خود را درباره تفاوت فورواردر و کریر در بخش نظرات برای ما بنویسید.

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
LinkedIn_logo_initials.png
لینکدین

ما را دنبال کنید

تلگرام

ما را دنبال کنید

اینستاگرام

ما را دنبال کنید

درباره ما

پی اس پی اکسپرس، یکی از بهترین شرکت های پست بین المللی در ایران است که با داشتن نمایندگی‌های فعال در چین، ترکیه، امارات و سوریه آماده خدمت رسانی به کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان در زمینه حمل سریع بین المللی هوایی، ترخیص، واردات، صادرات و غیره است. 

تماس با ما

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پی اس پی اکسپرس ممنوع است