جدیدترین مقالات

اصطلاحات حمل و نقل بین المللی | واژه نامه حمل و نقل |

اصطلاحات حمل و نقل بین المللی 
امتیاز دهید

اصطلاحات حمل و نقل بین المللی از موضوعات مهمی است که پیش از ورود به عرصه حمل و نقل بین المللی و واردات و صادرات لازم است با آن آشنا شوید. اگر شناخت کافی از این اصطلاحات نداشته باشید، در تجارت و حمل و نقل بین المللی با مشکلات بسیاری روبه رو خواهید شد. در حمل و نقل بین المللی اصطلاحات و واژه های بسیاری استفاده می‌شود، اما شناخت تمامی این اصطلاحات لازم نبوده و کافیست با مهم‌ترین و پرکاربردترین واژه های حمل و نقل بین یالمللی آشنا باشید.

با توجه به اهمیت این موضوع در این مطلب از پست بین المللی پی اس پی، لیستی از مهم ترین اصطلاحات انگلیسی حمل و نقل بین المللی را به ترتیب حروف الفبا بررسی خواهیم کرد.

اصطلاحات حمل و نقل بین المللی

هر فردی که بخواهد در حوزه تجارت جهانی فعالیت کند و به واردات و صادرات بپردازد، باید با انواع اصطلاحات حمل و نقل بین المللی تخصصی این حوزه آشنا باشد. به همین خاطر در ادامه به معرفی مهم‌ترین اصطلاحات می‌پردازیم.

اصطلاح Ad Valorem Tariff: این اصطلاح به این معناست که تعرفه باتوجه‌به ارزش کالا یا یک درصد از ارزش کالا محاسبه می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال 5 درصد ad valorem به معنای 15 درصد ارزش کالای وارد شده است.

اصطلاح Airway bill: این اصطلاح به معنی بارنامه حمل و نقل هوایی است. بارنامه حمل و نقل بین المللی هوایی به‌عنوان یک رسید برای فرستنده است و نشان می‌دهد که حمل‌کننده، کالا را قبول کرده و موظف به حمل و نقل بین المللی کالا به فرودگاه مقصد باتوجه‌به شرایط خاص است. صاحب کالا با ارائه این بارنامه می‌تواند در زمان رسیدن کالا به شرکت هواپیمایی مراجعه و حواله تحویل کالا را دریافت کند.

اصطلاح ATA Carnet : یک سند است که واردات موقتی محصولات به کشورهای خارجی را با حذف وظایف و مالیات بر ارزش‌افزوده (VAT) یا ارسال سپرده‌های امنیتی انجام می‌دهد.

اصطلاح Anti- Dumpin: این اصطلاح در تجارت بین الملل جایگاه ویژه‌ای دارد و برای محافظت از صنایع داخلی در برابر افزایش واردات است. به‌این‌ترتیب، این اقدامات به کشورها اجازه می‌دهد تا به طور موقت از اقتصاد خود در مقابل نوسانات و الگوهای تجارت محافظت کنند.

اصطلاح Alongside: این اصطلاح به این معنی است که محصولات در کنار کشتی تحویل داده می‌شوند و یا بر روی اسکله یا بارج در دسترس قرار می‌گیرند تا بتوان آنها را در کشتی جهت حمل و نقل بین المللی بارگیری کرد.

اصطلاح Balance of trade: این اصطلاح به معنی تعادل تجارت است. تفاوت بین کل واردات و صادرات یک کشور را نشان می‌دهد. اگر صادرات بیش از واردات کالا باشد، تعادل تجارت مطلوب است؛ اما اگر واردات از صادرات بیشتر باشد، کسری تجاری وجود دارد.

اصطلاح (B/L): اصطلاح  (B/L) یا Bill of Lading به معنی بارنامه است. بارنامه سندی است که شرایط قرارداد بین فرستنده و شرکت حمل و نقل بین المللی را تعیین می‌کند. بارنامه یک رسید است و دلالت بر رسید کالا توسط شرکت حمل کننده به صاحب کالا است. در مقاله دیگری به طور کامل به بررسی بارنامه و انواع آن پرداخته‌ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله “بارنامه چیست؟” را مطالعه کنید.

اصطلاحات حمل و نقل بین المللی 

اصطلاح booking: این اصطلاح به معنی تقسیم ظرفیت فضا و وزن کالاها پیش از ارسال بار توسط هواپیما است.

اصطلاح Consignee: شخص حقیقی یا حقوقی که کالا را در مقصد از شرکت باربری جهت حمل و نقل بین المللی تحویل می‏‌گیرد.

اصطلاح CFR: این اصطلاح مخفف Cost and Freight بوده و به معنی هزینه حمل و نقل در حمل دریایی است. کالا وقتی بر روی کشتی بارگیری می‌شود مسئولیت فروشنده خاتمه می‌یابد. هزینه بیمه با خریدار است و هزینه حمل و نقل بین المللی با فروشنده‌ است.

اصطلاح CBM: مترمکعب یا CBM حجم حمل و نقل بار داخلی و بین المللی است. برای محاسبه CBM بایستی عرض، طول و ارتفاع در تعداد کالای حمل و نقل ضرب شود.

اصطلاح Consolidator: یک حامل که باتوجه‌به مقررات، تعدادی از کالاها را توسط حمل و نقل بین المللی برای یک مقصد می‌آورد.

اصطلاح Carrier: هر فردی که از طریق قرارداد حمل و نقل بین المللی متعهد می‌شود تا حمل و نقل بین المللی را به روش ریلی، زمینی، دریایی، هوایی، آبراه داخلی و یا ترکیبی از وسایل حمل و نقل بین المللی حمل کند و به مقصد برساند.

اصطلاح Clean bill of lading: بارنامه برای کالای صادر شده در «شرایط و ظاهری خوب» بدون خسارت و سایر موارد غیرقانونی توسط یک حامل، دریافت شده است.

اصطلاح CIF: یک اصطلاح قیمت‌گذاری است که نشان‌دهنده ارزش کالاها، بیمه، هزینه حمل و نقل بین المللی است. این اصطلاح مخصوص حمل و نقل دریایی است.

اصطلاح Commercial invoice: رسید برای یک معامله و یا کالای خریداری شده (فاکتور) که نشان‌دهنده فروشنده و گیرنده یا خریدار است. فاکتور تجاری بایستی شامل لیست مشخصی از کالا با شرح کامل ارزش کل آن باشد.

اصطلاح Commodity: هر کالایی که در تجارت مبادله می‌شود، اما بیشتر به کالاهایی که به‌عنوان مواد اولیه، از جمله مواد معدنی مثل قلع، مس و منگنز و همچنین محصولات تولیدی عمده مانند قهوه، چای اشاره دارد.

اصطلاح CNTR NO: شماره کانتینر یک ترکیب حروفی، عددی است که شامل هفت عدد و چهار حرف مخصوص است و برای شناسایی کانتینرها در سطح بین‌المللی استفاده می‌شود.

اصطلاح Certificate of inspection of goods: به معنی گواهی بازرسی کالا یا تست ریپورت است. سندی است که توسط یکی از شرکت‌های بازرسی‌کننده بین المللی صادر می‌شود.

اصطلاح DDO: این اصطلاح مخفف تحویل در مقصد با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی است.

اصطلاح DDP: مخفف تحويل كالا در محل مقرر همراه با ترخيص و با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی است.

اصطلاح Door to Door: سرویسی است که محموله پستی را از درب منزل/محل کار شما تحویل گرفته و کالا را درب منزل یا محل کار مشتری تحویل می‌دهد. همچنین، در پی اس پی اکسپرس خدمات حمل و نقل بین المللی به‌صورت پست Door to Door ارائه می‌گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان همین حالا با شماره ۴۲۲۸۱ـ۰۲۱ تماس بگیرید.

اصطلاحات حمل و نقل بین المللی 

اصطلاح DDU: مخفف اصطلاح (Delivered Duty Unpaid) تحویل در مقصد بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی است.

اصطلاح Drawee: از دیگر اصطلاحات حمل و نقل بین المللی است و به معنی فرد یا شرکتی است که مبلغ اعلام شده‌ای را به کشور بدهی دارد.

اصطلاح Export Permit: مجوزی دولتی است که اجازه صادرات کالاهای مشخصی به کشورهای مشخص را می‌دهد.

 اصطلاح ETA: این اصطلاح در حمل و نقل بین المللی زمان تخمینی ورود را نشان می‌دهد.

اصطلاح ETD: از دیگر اصطلاحات شیپینگ است و زمان تخمینی خروج را بیان می‌کند.

اصطلاح Ex Works: اصطلاح Ex Works در حمل و نقل بین المللی، یعنی اینکه فروشنده باید کالا را در محل کار خود یا محل تعیین شده دیگری در اختیار خریدار قرار دهد.

اصطلاح FOB: مخفف  Free On Board بوده و به معنی تحویل محموله بر روی عرشه کشتی در مبدأ است. براین‌اساس زمانی که فروشنده کالا را از روی عرشه کشتی عبور داد، وظایف خود را خاتمه داده است. هزینه حمل و نقل بین المللی و بیمه با خریدار است.

اصطلاح Freight forwarder: از دیگر اصطلاحات حمل و نقل بین المللی است و به معنی مسئول انتقال مرسوله از یک مبدأ به یک مقصد است.

اصطلاح FCL: این اصطلاح به این معنی است که برای حمل کالا، ظرفیت کامل یک کانتینر را پر می‌کنید.

اصطلاح Free trade zone: این اصطلاح به معنی منطقه آزاد تجاری است. بندر تعیین شده‌ای که توسط دولت یک کشور کالا بدون یا با کمترین عوارض و حقوق گمرکی وارد می‌شود.

اصطلاح GATT: مخفف  General Agreement on Tariffs and Trade است و یک توافق عمومی در مورد تعرفه‌ها و تجارت است که در سال 1947 به منظور کمک به کاهش موانع تجاری میان کشورهای امضا کننده و ترویج تجارت از طریق امتیازات تعرفه ای به امضا رسید. امروزه سازمان تجارت جهانی جایگزین گات شده است.

اصطلاح carrige forward: به معنی پرداخت کرایه حمل به‌صورت پس‌کرایه است. این اصطلاح به این معناست که هزینه حمل در مقصد و هنگام تحویل بسته پرداخت می‌شود.

اصطلاح Gross weight: از اصطلاحات انگلیسی در حمل و نقل بین المللی است. نشان‌دهنده وزن حقیقی مرسوله است. این وزن پس از وزن‌کردن مرسوله مشخص می‌گردد.

 اصطلاح Groupage: به معنی گرو پاژ یا خرده بار است. مرسولاتی است که به دلیل حجم یا وزن پایین ارسال آنها با یک تریلی به‌صرفه نیست و بهتر است کالای وارد شده، با کالای دیگران به‌صورت مشترک در یک کانتینر قرار گیرد.

اصطلاح Import license: به معنی مجوز واردات است، این مجوز برای واردات و ترخیص کالا توسط نهادهای دولتی صادر می‌شود.

 اصطلاح LCL: این اصطلاح انگلیسی در حمل و نقل بین المللی به معنی بارگیری کالا کمتر از یک کانتینر است. در واقع در حمل و نقل LCL به‌جای پر کردن کانتینر توسط کالاهای خودتان این فضا را با سایر واردکنندگان به اشتراک می‌گذارید.

اصطلاح L/C: مخفف Letter of credit بوده و به معنی اعتبارات اسنادی است. اعتبار اسنادی تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود.

اصطلاح Manifest: از دیگر اصطلاحات مهم در حمل و نقل بین المللی بوده و به فهرست کل بار یک وسیله نقلیه گفته می‌شود.

اصطلاح Marking: به معنی علامت‌گذاری است. شامل نام‌ها، اعداد و سایر نمادها در بسته‌های حمل و نقل بین المللی است. به طور مثال اطلاعاتی از قبیل: خطرناک بودن بسته، آتش‌زا بودن و غیره

اصطلاح  MSDS: به معنی برگه اطلاعات ایمنی است. مخفف Material Safety Data Sheet بوده و برگه‌ای است که اطلاعات کامل خطرات مواد شیمیایی در آن ذکر می‌شود.

اصطلاح Net Weight: اشاره به وزن خالص کالا دارد. وزن کالاها به‌تنهایی بدون هیچ‌گونه بسته‌بندی در حمل و نقل بین المللی را نشان می‌دهد.

اصطلاح Ocean Bill of Lading: به معنی بارنامه حمل و نقل بین المللی است، بارنامه‌ای که به‌عنوان سند قرارداد حمل و نقل بین المللی و رسید دریافت كالا و سند مالكیت است و زمان ادعای خسارت از بیمه می‌توان به‌عنوان پشتوانه مورداستفاده قرار داد.

اصطلاح On board Bill of Lading: به معنی بارنامه حمل و نقل بین المللی بر روی کشتی است. بارنامه‌ای است که حمل‌کننده گواهی می‌دهد که کالا در یک کشتی خاص قرار گرفته شده است.

اصطلاح Order bill of lading: به معنی سفارش بارنامه حمل و نقل بین المللی است. یک بارنامه قابل‌قبول به‌منظور حمل و نقل بین المللی است.

اصطلاح Partial Shipment: حمل در چند مرحله را حمل Partial Shipment می‌گویند.

اصطلاحات حمل و نقل بین المللی 

اصطلاح Port of discharge: این اصطلاح حمل و نقل بین المللی به معنی بندر تخلیه است، بندری که در آن محموله کشتی تخلیه می‌شود.

اصطلاح Port of entry: به معنی بندر ورودی است. بندری که در آن کالاهای خارجی پذیرفته شده به کشور وارد می‌شوند.

اصطلاح Port of loading: بندری که در آن کالا بارگیری شده و برای حمل و نقل بین المللی به کشتی تحویل داده می‌شود.

اصطلاح Packing list: به معنی فهرست بسته‌بندی است. این لیست یکی از اسنادی است که فروشنده موظف است برای خریدار تهیه کند و در تاریخ مشخص ارسال نماید. بیانگر تعداد و نوع بسته‌بندی‌ها و هم چنین وزن خالص و ناخالص کل سفارش است.

 اصطلاح Proforma invoice: اینویس صورت‌حسابی است که توسط تأمین‌کننده، پیش از حمل و نقل بین المللی کالا ارائه شده و اطلاع لازم از قبیل نوع محموله و مقادیر کالاهای ارسالی، ارزش آنها و مشخصات مهم به خریدار اطلاع داده می‌شود.

اصطلاح POD: مخفف Proof of delivery است. سند کتبی است که نام فردی است که در تاریخ و زمان مشخص بسته را تحویل گرفته ذکر شده است.

اصطلاح Quota: مقدار کالا خاصی که یک کشور اجازه ورود آن را صادر می‌کند.

اصطلاح Ship’s Manifest: لیست کالاهایی که در کشتی قرار دارد و توسط کاپیتان کشتی امضا شده است.

اصطلاح Shipper: به معنی فرستنده بار یا شرکت حمل و نقل بین المللی است.

اصطلاح Tracking: سیستمی است که از طریق آن می‌توانید اطلاعات مرسوله را ردیابی کنید.

اصطلاح Tare weight: وزن خالص یک وسیله نقلیه یا کانتینر بدون درنظرگرفتن کالاهای قرار گرفته درون آن است.

اصطلاح  Terminal: یک منطقه اختصاصی که در آن کالاها برای بارگیری در یک کشتی، قطار، کامیون یا هواپیما آماده می‌شوند یا بلافاصله پس از تخلیه از کشتی، قطار، کامیون یا هواپیما انباشته می‌شوند.

اصطلاح Tariff: به معنی تعرفه یا نرخ عوارض گمرکی است که توسط دولت‌ها برای واردات کالا در نظر گرفته می‌شود.

اصطلاح Transaction statement: سندی است که شرایط توافق شده بین واردکننده و صادرکننده را مشخص می‌کند.

اصطلاح Warehouse Receipt: به معنی رسید انبار است. رسید انبار سندی است که در بازارهای آتی برای تضمین کمیت و کیفیت کالای خاصی که در یک مرکز تأیید شده ذخیره می‌شود، استفاده می‌گردد.

اصطلاح WTO: مخفف کلمه World Trade Organization بوده و به معنی سازمان تجارت جهانی است. سازمان تجارت جهانی به دنبال ایجاد قوانین تجارت بین کشورها است؛ هدف این سازمان این است که تجارتی هموار، آزادانه، عادلانه میان کشورها ایجاد نماید.

اصلاح Release و Telex Release: ریلز و تلکس ریلیز به ترتیب به معنی واگذاری مالکیت محموله تجاری است و به فرایندی گفته می‌شود که طی آن مسئولیت بار از حامل به گیرنده منتقل می‌شود و تلکس ریلیز نیز به معنای تحویل بار به گیرنده نهایی بدون تحویل هرگونه مدرک فیزیکی است.

اصطلاحات حمل و نقل زمینی

در حال حاضر، حمل و نقل بین المللی زمینی یا جاده‌ای همچنان یکی از روش‌های اصلی برای ارسال بارها در سراسر جهان است. با توسعه و ایجاد مسیرهای ارتباطی روی زمین، حمل و نقل زمینی به دلیل سهولت در جابه‌جایی و هزینه‌های کم، همچنان جذابیت بسیاری دارد.

در این قسمت از مطلب شما را با اصطلاحات کلیدی این حوزه آشنا می‌کنیم:

واحد حمل: مجموعه وسایل نقلیه جاده‌ای مانند کامیون‌ها و اتوبوس‌ها که برای حمل و نقل بارها و افراد استفاده می‌شوند.

پایانه بارگیری: مکانی که بارها توسط چندین شرکت حمل و نقل جمع‌آوری و بارگیری می‌شوند، به‌عنوان “مرکز بارگیری” شناخته می‌شود.

ترخیصیه: ترخیصیه، سندی است که دریافت‌کننده محموله بر اساس اطلاعات مندرج در آن باید به گمرک مراجعه کرده و طبق قوانین مشخص شده، بار خود را ترخیص کند.

اصطلاحات حمل و نقل بین المللی 

اصطلاحات حمل و نقل دریایی

هنگامی که قصد ارسال محموله‌ای بزرگ و حجم بالا را با قیمت اقتصادی ارسال کنید، حمل و نقل بین المللی دریایی بهترین گزینه است. این روش نسبت به سایر روش‌ها، بارگیری و تخلیه آسان‌تری دارد و به همین دلیل بسیاری از تجار و شرکت‌های حمل و نقل برای انتقال کالاها به نقاط دور دست جهان، از این روش استفاده می‌کنند.

در این قسمت از مطلب به اصطلاحات حمل و نقل دریایی اشاره می‌کنیم:

  • کشتی‌های کانتینر بر (Container Ships)
  • کشتی‌های فله بر (Bulk Carriers)
  • کشتی‌های تانکر نفتی (Oil Tankers)
  • کشتی‌های حامل گاز (Gas Carriers)
  • کشتی‌های دارای یخچال (Reefer Vessels)
  • کشتی‌های Ro-Ro
  • کشتی دام بر (Livestock Carriers)
  • کشتی‌های چندمنظوره

لنگرگاه (anchorage): در این مکان کشتی توقف می‌کند و بابت این توقف باید هزینه پرداخت کند.

اسکله berth: این اصطلاح متعلق به حمل و نقل دریایی نیست؛ اما مکانی که کشتی در آن پهلو می‌گیرد را اسکله می‌گویند.

بارج (barge): برای حمل بار به نقاط کم‌عمق آبی یا رودها که کشتی نمی‌تواند به این قسمت‌ها وارد شود حمل بار به‌وسیله قایق‌های بزرگ و مسطح انجام می‌شود که به این عملیات بارج می‌گویند.

اصطلاحات حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی، به‌عنوان سریع‌ترین روش حمل بار در سراسر دنیا مشهور است و در حال حاضر برای ارسال بارهای سبک و حساس مورداستفاده قرار می‌گیرد. حال در ادامه به اصطلاحات مهم حمل و نقل بین المللی هوایی اشاره می‌کنیم:

Air Waybill: به سند یا قرارداد بین فرستنده بار و شرکت حمل و نقل هوایی گفته می‌شود.

Booking: قبل از ارسال کالا توسط شرکت حمل و نقل بار شما را نوع،  وزن و ابعاد مقدار مشخصی از فضای هواپیما را در نظر می‌گیرند که به این تقسیم بوکینگ گفته می‌شود.

Consignee: به کسی که نامش به‌عنوان صاحب بار بر روی بارنامه درج شده باشد و کالا به او تحویل داده شود Consignee می‌گویند.

Valuable Cargo: به محموله‌ای که دارای ارزش مادی و معنوی بالایی باشد و برای حمل آن باید تمامی نکات ایمنی رعایت شود.

کلام آخر

در این مقاله با اصطلاحات حمل و نقل بین المللی آشنا شدیم و با کاربرد و معنای هر کدام آشنا شدیم. خوب است بدانید پی اس پی اکسپرس یکی از سریع‌ترین و بهترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی در ایران است که زیر نظر کارشناسان حرفه‌ای و با داشتن نمایندگی در چین، امارات، ترکیه و سوریه خدمات حمل و نقل بین المللی، ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی، واردات و صادرات و ارسال مدارک به خارج از کشور را با بهترین قیمت و در کوتاه‌ترین زمان ارائه می‌دهد. استفاده از خدمات پی اس پی مزایای بسیاری برای مشتریان به همراه می‌آورد.

بااین‌حال اگر سؤالی دراین‌ زمینه دارید با شماره 02142281 تماس بگیرید تا کارشنان پست اکسپرس در سریع ترین زمان ممکن اطلاعات دقیقی به شما بدهند.

سؤالات متداول

اصطلاحات رایج در حمل و نقل بین المللی به زبان انگلیسی چیست؟

اصطلاحاتی همچون Airway bill، Carrier، Door to Door، WTO، Terminal booking و غیره از رایج‌ترین عبارات در تجارت بین‌الملل هستند.

معنی سرویس door to door چیست؟

سرویسی است که محموله پستی را از درب منزل/محل کار شما تحویل گرفته و کالا را درب منزل یا محل کار مشتری تحویل می‌دهد.

اصطلاحات حمل و نقل دریایی چیست؟

اصطلاح CIF معیاری برای قیمت‌گذاری است که نشان‌دهنده ارزش کالاها، بیمه و هزینه حمل و نقل بین المللی است.
اصطلاح CFR به معنی هزینه حمل و نقل یا ارزش کالا یا کرایه حمل تا بندر مقصد در حمل دریایی است.

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
LinkedIn_logo_initials.png
لینکدین

ما را دنبال کنید

تلگرام

ما را دنبال کنید

اینستاگرام

ما را دنبال کنید

درباره ما

پی اس پی اکسپرس، یکی از بهترین شرکت های پست بین المللی در ایران است که با داشتن نمایندگی‌های فعال در چین، ترکیه، امارات و سوریه آماده خدمت رسانی به کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان در زمینه حمل سریع بین المللی هوایی، ترخیص، واردات، صادرات و غیره است. 

تماس با ما

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پی اس پی اکسپرس ممنوع است